Het gaat er dus om of deze kosten nodig zijn voor de uitoefening van jouw bedrijf en niet van wie je de goederen of diensten af hebt genomen.
Bij een aankoop van een particulier kun je kijken of je per bank kan betalen. De Belastingdienst kan bij een controle dan altijd het bedrag en de leverancier controleren. Indien de aankoop van een advertentie is kun je de advertentie bewaren. Daarnaast heb je misschien mailverkeer of ander berichtenverkeer wat je kan opslaan in de administratie.
Indien je iets contant aanschaft en er verder geen advertentie of andere vastlegging van de aankoop is zorg er dan voor dat je een bon of inkoopverklaring in de administratie hebt waarop de volgende gegevens vastgelegd zijn:
– Een omschrijving van de goederen of diensten;
– De overeengekomen prijs;
– De betaalwijze;
– De datum van de koop;
– Naam verkoper en handtekening;
– Jouw naam en handtekening.
Een voorbeeld van een inkoopverklaring kun je hier downloaden.
Als je goederen hebt aangeschaft voordat je ondernemer werd voor zakelijk doeleinden kunnen deze kosten ook vaak nog in aftrek worden gebracht.
Een particulier brengt bij de verkoop geen btw in rekening. Je kan dus over deze kosten de btw niet in aftrek brengen.
Voor een 2e hands aankoop is het ook mogelijk om investeringsaftrek te krijgen.
Wilt u meer informatie over het aftrekken van zakelijke kosten dan kunt u contact opnemen met ons kantoor.
De Digitale Boekhouders
Roomweg 83
7523 BM Enschede
Telefoonnummer: 053-8200915
Email: info@digitale-boekhouders.nl
Website: www.digitale-boekhouders.nl